Search This Blog

Monday, March 14, 2011

PERKHEMAHAN KRS SMKTP & EKSPEDISI JALAN LASAK KE GUA KELAMBU

Khamis.. 10 Mac 2011 - Aku berpeluang mengikuti perkhemahan KRS dengan izin Allah dan kebenaran suamiku. Pulang dari sekolah agak lewat kerana ada taklimat Headcount PMR daripada Cg. Mariyam binti Ali. Ku lihat Ustaz Rifae juga gelisah kerana agak lama taklimat HC yang disampaikan. Lebih kurang jam 3.16 petang baru sampai ke rumah.

Di rumah anak-anak sudah pulang diambil oleh suamiku yang agak awal pulang dari sekolah kerana Merentas Desa SMK Parit Panjang. Kucapai penyapu sapu sampah. Baju-baju kuangkat dari ampaian, pinggan-mangkuk kucuci, dapur semua clear. Baru kuambil tuala dan mandi. Lega rasanya... kucari baju untuk kupakai agak sesuai dengan perkhemahan. Perkhemahan ini yang pertama kuikuti sepanjang perkhidmatanku sebagai AJK yang bertugas. Aku salah seorang guru KRS. Aduh camana nih nak tidur kat sekolah dalam khemah dan aku tak boleh sembahyang pulak. Risau juga dengan keadaan sekolah sekarang yang selalu berlaku histeria. Aku harus kuat... Ayat Kursi Kubaca dalam hati sepanjang masa.

Alang-alang pukul 4.38 biar kutunggu jam lima untuk pergi ke sekolah. Suamiku asyik dengan bahan-bahan penulisannya. Kulelapkan mata hampir 10 minit di ruang kerja suamiku bagi menghilangkan penat. Hampir jam lima kuberitahu suami untuk pergi ke sekolah. Sesampai di sekolah sudah ramai pelajar ahli KRS berkumpul di kantin. Kak Fishah guru sesi petang mengumpulkan wang ahli KRS. Kelihatan kaunselor Cg. Umi Kalsum membawa bayi comelnya yang berusia 3 bulan dan  Ustaz Izzat yang mengajar sementara di SMKTP berakhir hari ini juga turut serta. Nampaknya guru perempuan yang nak bermalam belum sampai lagi. Tapi kereta nampak macam kereta Cg. Joriah ada, mungkin dia di bilik guru.

Selang beberapa minit Ustaz Rifae sampai dan mengarahkan semua KRS naik ke kawasan perkhemahan di sekitar surau sekolah. Setelah semua berkumpul di hadapan surau, hujan pun turun sederhana lebat. Pelajar-pelajar berkumpul di Balai HM Noor. Taklimat disampaikan, Cg Joriah pun sampai. Lega rasanya ada kawan. Dalam rintikan hujan pelajar-pelajar mendapat gambaran tentatif program daripada Kem Komandan Cg Khairil. Tugasku selepas ini ialah menyediakan makan malam, hanya masak nasi dan goreng telur dadar sahaja. Gulai daging dan sayur serta buah limau dah dibekalkan dari asrama. Cg. Roslan sampai berikan khemah kepada ahli-ahli KRS.

Ustaz Shamsir yang akan menggantikan Ustaz Izzat dahpun membasuh beras, aku cuma menyukat air agar sesuai dengan nasi sebanyak 5 kilo. Agak risau aku kerana tak pernah masak 5 kilo nasik ni. Agak-agak tak mentah sudah la, lembik sikit tak pa... Emmm pelajar-pelajar sedang memasang khemah masing-masing kat bawah parking kereta. Empat orang pelajar perempuan jadi pembantu guru untuk kerja-kerja memasak. Kuminta mereka menyediakan bawang dan cabai untuk dimasukkan ke dalam telur dadar. Selesai semuanya nasi pun masak cantik la. Alhamdulillah... Cg. Afifah Salwa (Fifah) pun sampai. Ok la tiga orang cikgu perempuan.

Telefon berbunyi, anakku Mia menangis nak ikut umiiii. Kupujuk sekejap lagi umi balik ambil. Selesai masak, semua makanan disusun di atas meja. Air iodin disediakan. Air dijerang untuk dibancuh teh o'. Telefon berdering lagi, Mia dah tak sabar nak ikut. Kuberitahu Ustaz Rifae dan Joriah, lalu kupulang mengambil Mia. Mia nak tidur dalam khemah...kubawa bantal dan toto serta kain batik untuk Mia. Sesampai di surau pelajar diberi tazkirah oleh Ustaz Izzat. Ku bawa Mia ke dalam surau untuk turut serta, berkali-kali Ustaz Izzat berpesan "Jangan Cabar Allah" tayangan video tentang kematian, alam neraka dan bagaimana malaikat maut mencabut nyawa amat memberi keinsafan jika dihayati sepenuh hati. Mia menutup mukanya dan hampir-hampir menangis kerana takut. Timbul perasaan ingin meminta semua tayangan video itu untuk di tayangkan kepada anak-anakku. Insyaallah jika ada kesempatan akan ku cuba usulkan kepada Ustaz Izzat.

Selesai tazkirah semua pelajar menikmati makan malam. Selesai makan malam mereka mengikuti kuliah ikatan dan bantu mula. Sementara tu aku rebus telur 60 biji untuk sarapan esok. Seterusnya praktikal tentang bantuan kecemasan kepada rakan-rakan yang cedera. Lapan kumpulan membentangkan kes masing-masing. Semua kena denda kerana salah memberi bantuan. Agak lucu dengan denda yang dikenakan, berenang atas darat, guling-guling atas kawan, lompat roti canai, baring nyanyi aksi Doremon, Lompat power ranger's dan macam-macam lagi. Mia tergelak sakan. Kalau kak long dan kak ngah ada pun seronok juga dapat pengalaman berkhemah. Pendek kata macam-macam perkara yang ahli KRS dapat belajar. Tukar pakaian dalam masa 1 minit juga memerlukan disiplin dan mental yang kuat. Mia dah mula mengantuk..

Mulanya Cg. Joriah(Jo) minta untuk tidur di surau tetapi atas desakan Mia nak tidur dalam khemah dituruti juga. Nasib baik Cg. Azizah (Jijah)  dan lepas tu Cg. Adibah (Dibah) sampai. Biarpun agak lewat kerana ibu dan ayah Jijah dari Alor Setar datang ke rumah Jijah. Tak pa semakin berani kurasakan Jijah dan Dibah melayan kehendak Mia untuk memasang khemah. Nasib kurang baik pada mulanya kerana khemah-khemah yang tinggal kurang kemas. 3 biji khemah dicuba alhamdulillah jumpa juga yang elok. Excited sungguh Mia tidur dalam khemah. Sebelum tidur rombongan Che Qiah pi tandas kejap. Lepas tu tidoq tak tengok dah budak-budak. Dok kena denda tak habih-habih lagi. Jojo nampak letih sangat ada sebabnya tu aga tenat. Fifah pun tidur sama-sama, empat orang campur dengan Mia. Jijah dan Dibah tidur dengan AJK pembantu dalam 2 khemah. Esok kena bangun awai nak masak nasik lemak dan goreng ikan bilis.

Pagi dah, jam hp bunyi, bangun cuci muka, cuci beras, cucu ikan bilis sekali. Ustaz bagitau nasi cuci saja Cg. Rosli nak mai masak satgi. Syukran, syukran. Goreng ikan bilis je la. Goreng tanpa minyak dah kering letak sikit minyak. Mia belum bangun siap goreng ikan bilis aku perlu balik ke rumah hantar Mia, mandi dan tukar baju. Sebelum balik aku ke Baling beli sarapan untuk suami dan anak-anak. Jo dan Pifah balik Kuala Ketil tak mai dah, Jijah dan Dibah balik mandi kat rumah. Sampai di rumah mandikan Mia dan Mia sambung tidur. Siap tukar baju kembali ke sekolah. Semua dah siap sarapan, buka khemah, aku sarapan sikit. Sedap nasi yang Cg Rosli masak ni. Nak pakai kasut stoking ada sebelah. Aduhhh mesti termasuk dalam beg Mia pagi tadi. Jijah dan Dibah sampai. Tanya Jijah sat kot-kot ada stoking spare. Alhamdulillah ada....., stoking baru pulak tu. Wah selamat kakiku. 

Cg. Ishaiza juga turut serta. Semua barang siap dikumpul, disimpan dan ada yang dibawa ke Gua Kelambu.Aktiviti Jalan Lasak bermula. Hmmm selesa rasanya pakai stoking baru kot. he he he. Separuh jalan rasa penat juga. Tapi kenyamanan udara di sawah padi dan keindahan permandangan gunung Iboi tu menghilangkan kepenatan. Kadet-kadet KRS lajunya jalan tinggai cikgu kat belakang. Dah nampak pintu gerbang, sungai pastu titi ayun bagai melambai-lambai kehadiran kami. Tapak perkhemahan dah berada depan mata. Semua berkumpul. Aktiviti seterusnya Ikhtiar hidup. Kadet-kadet dibekalkan ikan kembung dan pisang sahaja. Selebihnya ihktiar sendiri. Guru sediakan nasi dan air teh. Tugasku masak nasi la... sikit ja sebab nasi pagi tadi ustaz bawak ada lebih banyak lagi.

Cg. Roslan dan Cg. Ishaiza siang ikan dan cuci guna air sungai . Nasi pun kucuci guna air sungai, AJK tolong ambilkan air. Makanan tengah hari siap masak. Kadet-kadet nampaknya semangat memasak ikut kumpulan masing-masing. Kreatif pulak tu. Ada air asam, pisang bakar, semua kumpulan hantar untuk cikgu juga untuk dirasa. Boleh tahan.. Selepas makan apa lagi mandi sungai la depa pelajar-pelajar lelaki. Main rakit la, main bola la, macam-macam. Masuk Jumaat semua pi masjid. Tinggai pelajar perempuan depa pulak mandi sungai. Aku kena kawal depa nih. Sat gi ada yang lemas ka, cedera ka, susah hati aku coz aku tak pandai berenang. he he he..  Tak pa la bagi depa main setengah jam. Bila kedengaran Azan Jijah dan Dibah suruh depa naik. 3 , 4 kali dah panggil tak naik-naik lagi ni.. Aku pun panggil jugak la, nak suruh depa solat zohor. Satgi aku kena bagi tazkirah pulak. Ishhh nak kata pa nih... Selesai depa sembahyang depa duduk dalam bulatan aku suruh depa bilang nombor sat  ada 25 orang ada yang dok sembahyang 2,3 orang.

Aku pun terfikir suruh depa cerita dan buat pengakuan ikhlas apa yang mereka dapat daripada program ini. Terharu juga aku dengan pengakuan ikhlas mereka. Aku cuba kaitkan dengan keindahan alam sekitar ciptaan tuhan, keseronokan mereka dan balasan mereka sebagai hamba Allah. Masing-masing diam penuh minat,  Ku cuba selitkan rasa syukur atas pengakuan mereka ingin berubah untuk melengkapkan solat 5 waktu. Alhamdulillah. Ku sampaikan pesanan guru agamaku dulu supaya lengkapkan solat 5 waktu selama lapan hari iaitu 40 waktu solat insyaallah selepas ini tak senang duduk jika tak solat. Insyaallah jika dipraktikkan, diusahakan akan dapat hasil yang baik.

Budak lelaki dah balik semua dipanggil berkumpul. Tak sempat mereka bersalaman sesama mereka, mereka bergegas ke tapak hadapan gua. Semua diberi peringatan supaya berhati-hati dengan menjaga keselamatan. Selesai membuat pemerhatian di dalam gua mereka berkumpul semula. Jijah dan Dibah masih di dalam sungai dok ajakku turun, tapi ku takut nak turun nanti berubah warna pulak air sungai tu.... hi hi hi... Kena pi dekat depa ni... Hmmm naik juga adik-adikku ni.. Budak-budak dah keluar dari gua. Jom.. Jom.. Nasib baik ada satu lagi gua berdekatan yang nak di masukki... Gua sireh kata cikgu Roslan. Semua kumpul bilang berapa yang nak pergi 30 orang ja nak pi, selebihnya tak mau pi dah letih...

Dalam gua, satu pengalaman yang menarik kulihat. Kekuasaan Tuhan Subhanallah. Maha Suci Allah... Aku kagum dengan muka bumi ciptaan-Mu. Ada banyak kulit siput putih dalam gua itu. Kenapa ya??? Ustaz kata kena terang kat luar gua. Sampai sekarang tak dapat lagi jawapannya. Sebelum balik, jenguk jugak dalam gua kelambu. Sejukkkkk macam ada aircond dalam gua ni. Dah nak balik.... Cg. Roslan pesan jangan balik terus, sampai rumah nanti basuh kaki dulu. Risau juga aku. Tak henti-henti kubaca ayat Kursi. Sampai di sekolah semua hp pelajar kukembalikan. Syukur Alhamdulillah.... semuanya selamat. Banyak pengalaman berharga kuperoleh...  Terima kasih semua yang terlibat. Pengalaman bersama berkhemah dan ke Gua Kelambu amat bermakna serta sentiasa dalam ingatan.. 

2 comments:

  1. wahh..wahhh... bestnya bca balik..rugi xfollow sama p gua..apa bleh buat kak..duk tenat..hehehe..paham2la..hihihi.... teruskan menulis kak...i follow u..

    ReplyDelete
  2. Hik hik hiii.. baru reti sikit-sikit guna blog. Pandaila jojoe cari blog akak. TenQiu bagi semangat. Nanti kita pi Khemah KRS kat Penang pulak ya.

    ReplyDelete